Tuesday, May 29, 2007

si pengemis itu

masa aku dalam tram, dalam keadaan separa sedar dgn mata tertutup.sambil menyandarkan kepala kat tingkap tram. dan sebelum sampai 'arrêt' notre dame, ade la sorang pakcik ni main harmonica. hmm..muzik die agak tak sedap gak la. ker aku yg tak reti menilai muzik ek? papepun lah.

tak silap aku, 2 station sbelum ni die dah masuk dah sambil main harmonica die tuh. cume, bile nk sampai jer kat notre dame, die pun meminta maaf dan buat pengumumam, or lebih tepat, rayuan. rayuan yg macam terpaksa.

time tu, aku masih dalam keaadan separa jaga sebab letih giler bt kerje (konon²nye la) kat lab tuh. then, aku ade la terdengar words² ni : merci, solliciter, été dan sebagainye. words ni jer yg aku tangkap masa separa jaga dalam tram tuh.

lepas tuh,ntah mcm mane,time die main harmonica tuh, aku terjaga sepenuhnye. biasenye, aku akan terjaga sepenuhnye kat 'arrêt' alsace lorraine. tp tadi,4 station sebelum aku dah terjaga dah dgr pakcik tuh, buat rayun dan meniup alat muzik tuh. segar tetibe.

sebelah aku time tuh, makcik yg agak elegant. yg berbaju hijau lembut. biasenye, bende² hijau ni menarik mata aku, tp oleh sbb makcik, hmmmm...mata aku prefer tutup. huhuhu. so, ape pakcik ni mintak? ekceli die mintak sedekah. eh tak ! die minta tolong derma sedikit duit ataupun kupon makanan. pastuh citer sikit pasal association yg 'jaga' org² macam die tak akan bantu orang² macam die waktu summer nnt. so, dgn berani dan terpaksa menjual air muka die, tak pun menebalkan muka, die pun minta 'pertolongan' dari orang² yg dalam tram tuh.

dan secara kebetulan aku pun bermurah hati nak bagi. so, aku pun korek² la poket seluar aku ni, dan amik sekeping duit syiling. yg pada mulanye aku tak nak tgk brape aku amik. lepas je die main, die pun jalan la sepanjang tram tuh, so, sape nk bg tuh, hulur la kat die. aku igt die, pakcik ni pusing or menghadap aku, skali pakcik ni tak tgk aku (maksud aku menghadap aku la time die jalan). aku nk bg derma pun tak boleh.

tapi, tak kan la aku nak tarik baju die bg duit tuh kan. so, aku just tgk jer die dgn harapan die nmpk muka aku yg ngantuk tapi pemurah ni. hehehe. skali die tak nmpk. huhuhu. tak dapat aku pahala sedekah hari nih. sedis la jugak kan. jarang aku baik gini (kepada peminta sedekah). so, last², die turun kat arret lepas notre dame.

pengajaran hari ini, kalau nak jadi peminta sedekah skali pun, buat la sesuatu. baru la orang terbuka hati nak bagi. ni tak, tetibe dtg kat orang then hulur kertas yg tertulis ckp die lapar dan takde duit. lepas tuh, dtg tetibe kat org tak bg salam or bonjour lak tuh (takde santun). sape la nk bagi. lagi² yg dok tepi² bank tuh, tak pun yg tetibe terjah kat tgh jalan minta duit. aissshh...tak ada adap.

yer² diorang terpaksa, tp kurang² beradap tuh tak memerlukan duit pon. kalau la peminta sedekah tuh senyum, sure die dpt banyak duit sedekah kot. orang akan terbuka hati nak derma bila kita beradap dan bersantun. dan juga bila peminta sedekah tuh betul² minta sedekah, maksudnye sedekah tuh bukan pekerjaan tetap die la.

ntah la kan. itu cume pandangan aku yg tak berapa waras waktu ni. hehehe. papepon, sedekah tuh datang dari hati yg tulus ikhlas kan?

so, oleh sbb aku tak dpt nk sedekah duit hari ni, aku sedekah la gambar dari taman mini (prasan jer aku tmn ni aku punye) dpn umah aku ni. hehe. munge yg aku tak tau nama die. tp lawa gak. lagipun pink roses aku tuh dah sakit dan mati. huhuhuhu. sedey². smlm dah hujan dah, sure nnt die kembang lg kan? so, lets hope :)

cantik kan? ni takde edit² punya. nampak yg warna merah tuh, baru nk mekar. waaaa, best². skrg ni aku tgh 'angau' dgn album six a six dari project pop. group yg nyanyi lagu jatuh cinta dlm playlist aku tuh. group dr indon yg lawak giler n kreatif. (bg aku lah). then album dari spider, bintang 12. perghh...22 lagu tuh aku angau dalam sehari. tak pernah². nnt aku upload vc project pop tuh, lawak giler. hahaha. k la, gelak sikit meringankan otak, gelak banyak jadi giler :p

6 comments:

Irfan Hashim said...

projek pop?? hmmmm, teringat aku kat pap pap ... ahakz

bpboyz said...

ko nk pap pap sape lak nih? mentang2 ade awekz ek...huhu..bdk pekom jiwang sume nye kecuali aku..hahaha

Irfan Hashim said...

hoho ... ko pon jiwang gak awad ... tp yg paling jiwang, tu haaa budak yg maen gitar depan bunga kaler rose yg tengah mengembang ... aku rs dier tgh maen lagu tuk adek kot ... ngahahaha

bpboyz said...

aku jiwang pun dgn bunga pink roses dlm taman mini aku ni jer..nnt bleh la die kembang sekembang2nye..tuh la ko tak tau bakat terpadam aku yg mahal ni...hahaha
nasihat aku kn ipan,ko jgn pap pap lagi tau ! hahahaha.. nnt x btul kang ..ade gak yg ketawa macam elmo tuh :p

wénkt said...

erghH... tak caya lak ko baik cam tu. heheh

bpboyz said...

ish ko nih, aku kan mmg baik pon :p