Friday, January 13, 2006

just lil bit...

huhuhuhu...hari ni hari yg paling tak best. sebabnye aku tak boleh jawab algebre dengan lancar and senangnye padahal aku dah 'study' dah. 'study' last minute. haaaa, regret giler. class pagi tadi kire macam takde kelas lak. class programmation (prog) macam biase belajar C lah. tapi cikgu tu cakap group kitorng terlalu advance sangat,so hari ni just buat latihan/TP DS n revision jer. lepas prof tu cakap dalam 1/2 jam gitu, then kitorng pun buat lah TP. TP ni tahan 1 jam gitu jer. (tahan mean senyap/tranquille). pukul 9.40 gitu diorang dah pergi rehat dah. biasenye pukul 10 baru rehat. so,diorang keluar, ade beberape jer stay dalam kelas (termasuk aku). maleh la nak keluar sejuk!!. then bile diorang masuk balik. dah jadi riuh rendah kelas tuh. ape tak nye, semua aku tengok muke dah boring jer. then adelah yg kacau² orang. diorang send message time ade budak tengah buat kerje. so,window kerje diorang terminimize. ade sorang tuh asyik kene attack jer dengan budak² nih. tak tau nape. sebab budak ni cepat emo. diorang ni kalau time emo, mule²lah mencarut-carut. tapi yg peliknye, diorang ni tak amik hati pun. lagi kene katai ade lah budak tu. kalau kat mesia dulu, carut sikit tunggu luar gate lepas kelas. hahaha...best giler bile tengok diorang ni satu group vs group lain. mulelah geng masing² datang. then same ade ending dengan gaduh or berdamai jer. ade 1 hari tuh, aku pun join 'pukul' orang. hahaha tak sangka aku begitu jahat sekali. bukan ape sebab ramai dah join aku pun join lah, cukuplah letak² kaki kat situ.hahahaha. time tu ade la group cine vs group melayu. waaa...rindu lak time kat HS dulu.

eh eh, sedih aku blom habis lagi ni...hehehe. so class pagi ni habis pukul 11.40 then aku pun balik lah rumah, ingat nak stay kat library revise algebre tapi malas lak. then tanye scolarité pasal tarikh masuk session 06/07, tapi die kate tak tau.hampeh betul makcik tuh. terpakse aku jumpa secretary department tuh. kalau ikut kate member maroc aku tuh die kate 3/9 tarikh nye. laaaa, tak boleh lah aku nk celebrate birthday adik kecik aku, 8/9(sigh) .huhuhu. so mase DS algebre tadi, 1st question oklah. then nak akhir 1st q tu aku dah blur dah. masuk 2nd lagi blur. perh buat aku depress jer. papepun aku try jer lah buat. dah tak mengharap 15 dh, harap 10 jer oklah. sedih,depress,despair,stress n semua adj yg sedih lah. huhuhu.

untuk redakan stress nih, aku pun singgah lah jap masjid. bagus gak lah, masjid ni in the way aku nye rumah pergi IUT. so, setiap kali DS aku pun singgah jap. lepaskan semua stress or malheur (kate org perancis). then aku pun window shopping lagi kat town. semalam area center town, hari ni luar center sikit tp still dalam town. (camner eh nk ckp...hehehe..iyekn je lah). so, lepas survey² tuh, oklah harge die tapi aku kene survey lak kat carrefour at Grande Place. lepas kire² balik, 100€ gak habis nih. tapi budget tak adeee!!!. so bende yg tak payah duit ialah BERANGAN =)

masuk maghrib jer,aku pun balik rumah. (singgah jap stall churros tu...encore?!) lepas maghrib tu,aku pun dengar lagu classical (yg takde lirik) sambil tidur! ni jerlah care aku untuk lupekan semua DS. (berkesan tau...hehehe). selepas 2 jam, aku pun bangun. then TERdengar lagu twinkle² little star - mozart. entah nape tetibe aku ikut nyanyi lagu tu. hehehe. mood aku pun HAPPY balik. then adelah teringat zaman mase budak² kecik lagi. best². secare tetibe, aku dah 'switch on' mood happy aku balik. so, nak tanye koranglah tidur boleh kurangkan stress or boleh tukarkan mood ker ?? papelah asalkan aku bahagia..hahaha.

just nak add lagi pasal brain nih:

  1. between kecik sampai 20 tahun, brain kite ni bergiat cergas. so mase ni adalah paling bagus untuk buat 'expressways' in the brain.
  2. untuk buat shortcut or expressways ni, kite kene repeat lah sesuatu bende yg kite buat tuh maknenye repeat reading,buat simple calculation etc. contoh : katekan korang(baru pindah bandar baru) tengah cari jalan untuk ke town. mule² (sebagai manusia biase) kite ikut papan tanda jalan tu. then bile kite kerap sangat pergi town, baru kite sedar ade shortcut, so dengan adenye shortcut ni,kite jimat mase dan tenaga. brain kite macam tu gak lah. repeat/répéter/ulang selalu.
  3. kalau korang ade masalah dengan bahasa (macam aku nih), kite boleh improve bahasa kite dengan buat permasalahqn maths yg berbentuk ayat. contoh : saya ade 10€. saya nak beli aiskrem yg berharge 1€ sebanyak 9. semase bayar di cashier, kakak itu memulangkan 2€ semula sebab ade sale. jadi,berapakah harga 1 aiskrem tersebut? lebih kurang gini lah soklan die. buku tu cakap, dengan adenye masalah macam ni, bahagian PC semakin aktif untuk solve kan prob tu while bahagian pemahaman kite aktif untuk cari masalah sebenar ayat tuh. so, makin banyak kite solve prob maths macam ni, semakin oklah bahase kite. (nampaknye aku kene byk buat maths lah nih!! hehehe)

itu jer la kot aku nak tambah. sekrang ni, aku tengah fikir nak start dari kosong balik in semua subjek. aku rase memang aku tak study se'betul²' nye lagi nih. ;)

setapak ke belakang, mengatur langkah, untuk menghala laju ke depan.

No comments: