Thursday, January 12, 2006

lepas gak akhir nye...

hari ni adalah hari yg aku nanti² kan. sebab hari ni lah kerje PPP aku tu bakal disiapkan(dh siap pun). so, pagi ni pukul 8.30 patut nye ade meeting dengan semua gang aku untuk presentation tapi korang tau lah aku ni malas gile. so aku pun sambung tidur aku.(matilah die marah aku nanti). hari ni kelas aku kat amphi start pukul 10.15 so macam biase aku naik tram. hah, kali ni memang betul pun tram buat hal. apsal lah diorang ni tak buat kerje betul². patut nye aku berazam hari ni taknak datang lewat tapi TERlewat gak sebab gara² aku 'doakan' tram ade prob....hehehe. memang betullah ape yg aku dengar, perkataan yg keluar dari mulut tu adalah doa. so nasib baik prof tu baik. lagipun kat amphi die pun tak kesah sangat, ramai orang, then semua muke macam takde semangat pun, then buat bising lah. normal lah bende² macam tu kat sini. so habis jer amphi aku pun jumpa budak yg buat meeting tu, sekali aku tanye budak² lain pun tak datang gak. ish,kesian die. then discuss jap, aku pun pergi lah lunch. ajib kate semy ajak makan quick. tapi tak boleh lah coz aku nye PPP tu start pukul 1. so nampaknye lain kali jer lah aku dpt makan reramai lg nanti.

so PPP. ni pasal 'carik kerje' atau lebih tepat untuk mengetahui lebih mendalam mengenai sesuatu job tu. so, group aku, kitorang buat enseignant-chercheur,ingénieur en sécurité, enseignant, n then chercheur (aku tak tu apsal aku pilih kerje nih). so group kitorang no 1. perh, cuak n gelabah giler aku. ni yg aku paling benci sekali. oral. bukan ape,aku rase macam ade something block aku untuk buat presentation ni. maybe lack self confidence kot. biar lah. asalkan aku dah lepas. waa legaaaa!!!!!!. tp instinct aku kate one day nanti mungkin aku boleh berucap depan orang ramai nanti. (tak tau lah ini angan², harapan,or instinct aku betul cakap). so group² lain ade yang buat technicien maintenance en electrique, chargé d'affaire, kerje kat SNCF (compony train kat france) <=ade gak orang minat bende nih (tak sangka), then ade yg buat pasal microelectonique,technicien et maintenance aeraunotique and astrophyisicien. huh, sejam gak lah untuk dengar semua presentation tuh. tapi yg penting aku dah lepas. yahoooo!! eh tak gak kalau aku punye report ade byk salah, aku kene buat balik. harap² aku tak dipulangkan balik lah report aku tuh. balik jer dari kelas tuh, aku pun siap² asar n zohor then terus pergi ville. ingat nak makan kat quick tapi bile pikir² lak, maybe bosan kot akak tuh asyik nampak aku datang jer. dah lah asyik amik menu etudiant then mintak mayo lak tuh. so,aku pun decide tak pergi, just pergi kedai sebelah tu, sephora. hmm..bau best giler. teringat kat adik aku lak suruh beli perfume. tahan jer lah dulu sebab duit tak stabil lagi ni =P then aku pun pergi window shopping. hmm...barang yg aku nak macam tak turun harge pun. so kene tunggu akhir bulan ni lah sebab time tu 70% sale takde hal nye. hah, akhirnye aku dapat makan gak churros(kuew cha <=tak ingat eja camner) then aku pun makan crepe. perh, kenyang giler laa dah lah sedap lak tuh. so,aku pun jalan kaki pergi beli daging untuk turunkan semua bahan cernaan aku tuh(hehehe). balik rumah, call 'member' aku jap. then sekarang ni aku nak revise algebre. hah, doakan aku k. kawan² n senior² aku dari awal tahun dah start study, aku ni baru nk start sebab diorang ade final. yg pelik nye aku ni tak final sem pun. tapi tiap² jumaat ade au moins 1 DS. so kire untung gaklah kat IUT Grenoble ni sbb tak lah stress sangat. aku rase cikgu yg planning jadual ni pandai lah buat kerje die. so sebelum nk revise ni aku nk kongsi something yg hari tuh aku cakap tu. train your brain. buku ni patut nye aku habeskan mase kat airport senai dulu, tapi memandangkan time tuh, asyik call n daat call dari member² aku n family aku, then sms bertalu² masuk sampai habes space phone aku, so aku pun sempat bace 3 page jer. baru² ni jer aku habeskan tu pun sebab boring. oklah ini die rumusan aku buat :

  1. bahagian brain paling penting prefontal cortex (PC)- dekat belakang dahi kite nih. tempat ni lah paling penting untuk dijaga sebab semua proses 'pengembangan' minda kat sini.(mgkn sebab tu kot bahagian ni anggota wajib amik wudhu - 1 lagi rahsia wudhu terbongkar)
  2. yg paling penting membaca. membaca bukan diam² tapi kuat². sebab bile bace kuat² area PC ni active. then bace dgn laju². = bace kuat² + laju². (aku rase lagu rap sesuai untuk buat latihan ni...hehehe)
  3. before buat something yg complicated or maths ker, buatlah simple calculation or kaedah kraeplin. sebab mase buat kire² nih, area PC ni active dengan pantasnye (ni macam warming up brain lah). then kire laju² (macam 1+2 or 9+3 or 4+6 simple punye kire² lah ). = kire laju². sudoku tu no comment.
  4. dengar music tak membantu pun mase study. sebab mase kite dengar just area untuk perdengaran jer active then kalau yg ade lirik tu just area pendengaran n area perkataan(permahaman) jer active. so area PC ni tak active tp dengar music ni active kan area lain gak contohnyer bile dengar lagu je kite rase relax jer. tp lg baik mase study tak de bunyi sebab area concentrate tu tak diganggu. (aku kene dengar lagu time study klu x tido!! huhu)
  5. untuk refresh badan mase letih ker, buatlah senaman jari (bukan patah² kan jari tuh) contoh spinning pen kat jari or papelah susah nk cakap kat sini. sebab nye area PC ni active bile jari² kite ni buat perbuatan² mcm tuh. pelik... tp benar.

then ade lah, beza antara left-handed n right-handed ni. then ade gak beza antara girls n boys bile diorang berfikir something. ni semua dah disah kan gune brain scanner (pendek kate secara saintifik lah) n takde sebab nak dipertikaikan. so, bile fikir² balik, semua research tu dah ade dalam Al-Quran, or hadis or perbuatan² yg orang islam buat nih. SubhanAllahil 'azim !! so sebelum aku DS esok baik aku kongsi ilmu ni dengan korang mane tau esok aku boleh jawab DS tu dengan lancarnye ker. Amin.

perbezaan ketara antara manusia dan haiwan adalah otak nye.

No comments: