Thursday, January 05, 2006

tengah mencari...

hai !!! sejak 2 hari kelas bermula ni, aku rase macam aku ni baru masuk sekolah baru pulak. mase hari selasa tu, kelas pagi-kelas TP ( macam kelas pratikal ), macam biasa sebelum buat TP die bagi test kecik. so, dengan keadaan yang tak bersedia aku pun jawab lah test tu. entah dapat berapa aku tak kesah sangat dah. time ni lah aku rase macam berbukit buku yang kene aku bace. yang aku kesahnye ialah kenapelah aku tak boleh nak jawab soalan senang tu? memang setiap test die buat, i can say that very easy to get full mark but aku ni macam tak pernah belajar bende tuh lak. time tu baru aku sedar yang aku 'kehilangan' sebahagian daripada otak aku nih sejak habis SPM-bahagian mathematical or analytical thinking (ceh, macam betul jer terme nih) dalam BM tak silap aku bahagian logik (kot?). memang soalan tu dengan pemikiran logik jer dah boleh dapat jawab soalan tu (tanpa persiapan rapi pun tak ape).

conclusionnye, aku rase tak macam aku mase sekolah menengah dulu. i mean in academic lah.bagi aku nak buat TP nih kalau kite fikir secara logik and ade basic maths, dah boleh dah lulus dengan gemilangnye dalam TP tuh. macam TP *elektrotek hari rabu tuh, aku cume sebagai pemerhati jer (tapi aku buat kerje gak). aku satu group dengan budak² peralihan (yang sangkut,tak dapat pergi 2nd year). so, aku pun suruh diorang explain kat aku macam mane bende tu ça marche. memang logik jer pun !!! tengok schéma,buat macam tu,adjust sepertimana yang dikehendaki,bace bacaan kat alat tu then habis!. senang kan??

jadi, aku dalam proses mencari kat mane file maths thinking aku yang tersorok nih. orang kate nak tingkatkan tahap logik buat banyak² su-doku or maths. sebab bile banyak sangat buat maths otak kite berpusing dengan ligatnye...hehehe. baru aku tau yang semua subjek aku belajar sekarang (kecuali communication n english) berasaskan maths jer. tapi kat mane bende tu dalam otak aku ni? so,salah satu strategy untuk success aku dah jumpa. -weekend nanti aku buat rumusan strategy yang aku buat nih-

ok, bahagian logik dah habis,now, bahagian creative lak. hari selasa petang tuh pulak ade kelas expression communication (expresscomm). hari ni kitorang kene berdebat. macam biase lah setiap kali ade perbincangan or debat( kosong or serius) aku diam jer [eh semua kelas aku senyap jer =)-kecuali bile perlu aku cakaplah ] dan tengok cara pemikiran diorang. tajuk die setuju atau tidak terhadap l'euthanasie (in english euthanasia). hah?!! ape kebende tuh?korang tau? aku pun tak tau meaning die. maybe sebab aku nye general knowledge kureng kot. 1 lagi aspect untuk success aku belajar hari tu. euthanasia tu ialah bace kamus lah !!! hehehe. lebih kurang cam nih, euthansia=kematian dengan cara lembut sebab kasihan(kat pesakit),terutama untuk menamatkan keseksaan. bagi aku, aku tak setuju bende tu. so,dalam kelas ade ><24 orang. cikgu suruh kitorang berdebatlah. dia pilih 2 orang 'pengacara'. so,diorang mula lah berdebat.hanya beberapa orang jer yang aktif untuk berdebat. aku pun dengar jer lah. then tetibe 'pengacara' tuh suruh aku bagi opinion aku. punyelah terkejut padahal ramai lagi yang tak bagi opinion pun, so tak per lah aku pun bagi lah. then ade orang strike back argument aku, die bagi argument die lak, aku yang tak pernah berdebat + french aku yang kureng nih pun tak dapat nak attack die balik. aku tak kesah pun sebab aku dapati yang diri aku nih bile diperlukan idea or argument ker pape ker mesti tak ade 1 pun yang secara pop-up. tunggu mase dah nak tidur or mase solat baru lah idea tuh datang melimpah². tak tau lah aku masalah apakah ini??huhuhu...what kinds of problem of mine?? sesiape yang tau tu boleh 'rawat' aku tak. hmm...something kerugian lah sebab tak ade skill memanipulasikan perkataan ni. -tak ade harapan lah nak jadi politician- memang tak nak pun!!!

so, habis bahagian kreativiti. petang tadi aku singgah masjid jap untuk solat maghrib then jejalan kat center. perh..punyelah banyak kedai yang wujud. nampak sangat yang aku ni terperap kat rumah jer. jadi,kedai yang selalu aku attack -> fnac. so, aku beli novel lah (azam baru katekan) tapi aku rase 1 bulan kot or lebih baru habis bace...hehehe =P . Tom Clancy's - clear and present danger. ni pun sebab nak improve *ingelish aku. then aku dah decide dah nak buat koleksi slam dunk. jadi lepas nih, 1 hari 1 komik slam dunk. best + lawak giler komik nih. macam biase ade nilai² murni yang diselitkan yang aku nak tiru. (salah 1 faktor orang jepun maju).

oklah,banyak lak aku rase aku tulis nih and sorry lah banyak sangat kurungan . entah nape aku suke kurungan tuh....hehehe.dan sorry gak lah aku campuraduk malay and english aku baru letak lagu baru kat sini. perh, dah lame tak dengar suara rock,kumpulan rock mesia tahun awal90-an. best woo, lagu nih. tapi aku nak cakap sikit, aku pilih lagu ni bukan sebab aku mengalami perasaan jiwang eh tapi sebab aku teringat zaman kecik² dulu. time tu rock la music paling best sekali. so,bile dengar lagu ni teringat time dulu² -time yang tidak ade masalah dan dipenuhi dengan kegembiraan.

*words ni adalah disengajakan dan tidak ade perihal ketidaktahuan mengeja disini.

2 comments:

Irfan Hashim said...

relek2..aku pun byk test surpris..

bpboyz said...

test tu aku dah x kesah dah...huhuhu...