Monday, March 13, 2006

sonoknye buat maths =P

yes yes. mulai dari minggu lepas aku dah tak lewat pergi IUT. huhuuu.biaselahkan sem 2. lagipun subuh pun dah tak pukul 7 lagi. sebab tu ler bleh bangun cepat. tapi subuh gajah jer lah. jadi, waktu tido aku yg sebelum ni 7 jam dah berkurang jadi 6 jam. waaa,satu pengorbanan yg berat tuh. hehe.

tapi rase pendek giler siot weekend nih walaupun aku tak pergi main snow hari sabtu tuh. ingatkan boleh rase lame bile tak main, iyerlah kan, kalau kite sronok buat something or dapat something ker, mcm balik mesia ker, sure cepat jer mase berlalu. wuahuhu. rase tak cukup lak mase tuh. tapi kalau kat rumah lak, rase boring semacam jer. macam hari² weekend aku yg biasa, bangun 1/2 jam sebelum zohor. hahaha. teruk kan? tapi tetap solat subuh lah. tido tetap tido. then lepas tuh macam biase aku bagi report kat mama aku. hehe. tiap² minggu kene call. biaselah anak mak katekan. rindu maa. lepas tuh aku tak tau nak buat ape dah.

so,untuk mengisi mase boring aku tuh. aku pun try la buat maths. dah tak tau nak buat ape, nak tgk movie ape, nak bace novel ape n nak masak ape dah. masak? so aku pun try la menguji minda aku dengan buat maths yg untuk semm 2 ni. untuk sem ni prof tu kate banyak pasal integration/pengamiran. so aku pun buat lah soklan TD. perh, mencabar gak la soklan die. aarghh,betullah org kate, banyak sangat tak gune otak nih, die jadik karat. aku rase ni karat yg giler² karat nye lah dalam pale aku nih. bayangkan satu soklan tu, aku TERberfikir selama 2 jam. sekelip mate jer. eh eh, dah pukul 7pm dah. macam² aku gune teknik nak jawab soklan tu, tapi tak boleh gak. lagi satu aku belajar hari tuh ; makin banyak kite buat kesilapan makin banyak kite belajar. alaa,mcm pakcik yg buat lampu tuh, sape ntah name die. so, lepas² solat maghrib tuh. secara tetibe, aku tau macam mane nak buat. yahooooooo!! giler babeng seronok. aku rase korang buat pun cepat dari aku lah. tapi aku tak menyesallah menghabis mase 2 jam untuk buat 1 soklan tuh daripada tido kan?

hmm..betape seronoknye dapat jawab soalan maths ni tau. rase seronok tuh kire macam, kalau main snow tuh, dapat buat virage dalam piste noir. happy giler lah ahad tuh. tapi dalam 2 jam tuh ade lah aku buat 6 soklan intégrale tuh. aaa,kebolehan aku meramal jawapan pun masih berkarat giler nih.nak kene asah giler² la ni.so, lepas ni, kalau boring², buat lah integration, sure segar lah otak ni. hehe.

hmm,esok ade greve/mogok lagi. tak habis² nak greve. ade yg budak kelas aku tuh yg tak nak datang esok. patutnye esok pagi takde TP, tp prof tu tetiba masuk kat TP dalam jadual tuh. so, kire 'hot' gak lah budak² nih. then, kebetulan ade greve lak. so,aku pun tak sure lah rase nak ponteng ker tak esok. kite tgk jer lah.

perh, ramai siot yg dapat straight A's in spm. wah, makin susahlah budak² ni nak scholarship. makin lame makin ramai lak. tapi kan, macam susah gak nak caye result nih. sebab, macam sini, bac atau spm diorang lah, macam prof maths aku kate, sebab kebanyakan budak² ni dapat bac sbb permarkahan tuh die kurang kan. macam mane eh nak terangkan. mcm mesialah, biasenye 80 dapat A1 kan? tapi oleh sbb org² dalaman dalam spm nih, untuk jage kepentingan die, die suh lah markah ni diturunkan. i.e 60 pun bleh dapat A1. kire gitu lah. so, kite pun tak tahu kebolehan sebenar kite. kalau die ikut betul² permakahan tu, sure die tunjuk kan markah sekali. then baru lah kite boleh bangga at least kan?. aku pun tak bangga sgt dengan A aku. sbb aku tau yg sejarah aku kire mcm dapat C6 jer. tapi, Alhamdulillah. dapat A1 gak.hehe. so, bg aku, klu simtem markah ni dirahsiakan, jadi, berdoa lah banyak². insyaAllah dapat punye. yg peliknye, ade sorng student tuh terjun bangunan skolah. hahaha. kalau bende tuh jadi kat sini, sure kene ketawa reramai dgn budak french nih. diorng dapat 5/20 pun dah happy giler. aku dah mcm nak terikut² lak diorng nih. tapi 5 tu sket sgt la nak dihappykan. so, aku mesti dapat 15/20. paling minimum. insyaAllah. amin. lupekan sem 1, prepare for 2nd sem.

hah, nak tanye korang sikit lah, ape maksud : hujan emas di negeri org, hujan batu di negeri sendri...baik di negeri sendiri. lebih kurang gini lah bunyi die. asal dlm peribahase nih, die tak nak amik emas ek? nape suke batu lak? aku still tak dapat nak membayangkan peribahase ni. kalau aku, baik amik emas, biarlah negeri org pun. bende baik n menguntungkan kan? tak paham maksud sbenor ler. terangkan eh pade mereke yg mengasihani sy yg kurang pemahaman ni. =)
banyak lak merepek untuk hari isnin yg penuh dengan maths nih. ni belum citer prof BI aku. hehe. cun gak lah. err..lain kali lah aku citer ek. skrg ni aku rase sume makanan dah dihadam dah, so nak pergi tgk tv jap. =P

chaque jour est une chance -pub kat tv-

4 comments:

Unknown said...

ehh x phm ke??aku pun x reti sgt..tp aku raselaa...;
sebaik/secantik/sebersih/sebest mane pun ko tgk/duk negara org..but sepanas/seampeh/seboring/sekotor/se-ntahpape pun mesia..ko sure rase beh gak duk umah/mesia kan?
wpun kat sini ko sker/dpt mkn crepes,quick,kebab,cheese hari²..mane nak sama ngan durian/smbal blacan/roti canai/teh tarik mesia kan??
eventho kat sini ko bleh main snow,round europe sng² jeh..tak sama ngan ko main ujan/banjir,spend time wif ur family kat umah kan?etc..etc..
so, in short..kat mana² pun la kau berada..there's no other place feels as best as home..hehehe (unless ko tak sker umah kaulerr..)
haha sorry..terpjg plak..

bpboyz said...

ooo..kirenye secantik mane org french ni, org mesia tetap lagi cantik gak lah eh? hehe..merepek jer aku..
ook, aku rase aku dah dpt tangkap dah maksud die..=)
thanks fara.

bpboyz said...

assalamualikum.hai aish.nk pggl awk ker ko ker saudari ker cik ker puna ker nih eh? sy/kite/aku fadhil ni x biase nak panggil org sesuke ati jer.hehe.
wah,x sangke lak citer aku ni dibace org brunei.klu diikutkn profile blog aish lah kan.happynye sy. hehe =)
oklah,bg aku lakn,maths in kite bleh kuasai die bile kite ade pengalaman n pengulangan. iyerlakn,normallah,1st time jumpe soklan yg x pernah jmp, sure tak dpt jwpn yg btulnye (reti buat tp salah).sbb tu BELAJAR namenye.bile dh tau care buat die,kite ulang lah pulak soklan yg same JENIS (bukan soklan same tau).then kite naikkan sket demi sedikit tahap difficulty die tuh.lame2 kite ulang,dpt byk pengalaman.bile kite salah sekali tuh kire kite ni manusia biaselah. klu kali kedua salah tempat yg same,namenye die GILER bukan BODOH tau(cikgu maths aku ckp lah).
oklah,contoh,ibu kite kat umah.klu nk tau ibu kite ni lagi pakar maths dr kite tau.buktinye,cube try sidai baju/msak ker.aku lah,tiap kali aku sidai kompem tak berape kering.mcm ibu kite,die sidai je,sure kering.then die tau gak time2 nak sidai ni.kite tgk langit mcm nak hujan,tp ibu kite sidai gak,sbb die tau tak hujannye(tgk maths diorng in probability,sangat menakjubkan,proba tuh dh la byk formula tp senang2 jer ibu kite dpt agak)same gak time masak.kite msak dgn ibu kite msak lain kan.ni sbb ade teknik2 die n pengalaman.teknk ni dpt lak time kite ulang bende tuh hari2 tanpe bosan tp dgn keazaman. hahaha. sorrylah merepek ntah pape ntah. kesimpulanlah,otak kite mmg same pun,tp care kite kerjekn otak tu jer yg buat kite berbeza.lg 1 perbandingan yg TER dpt pg td.bygkan kite pindah tempat baru.mcm biase nak pergi some places tuh,kite ikut papan tande kan? so bile dah lame sgt dok tmpt tu,tetibe ade jmp short cut lak nk pergi some places td tuh.so kite tak yah lah ikut papan tande yg buat perjalanan kite jauh tuh.so jimat tenaga,jimat duit. so,cube tempat baru tuh kite tukar dgn kite baru jumpa soklan maths.mule2 kite buat ni,buat tuh etc etc.so ulanglah selalu.insyAllah boleh punye.
kesimpulan dalam kesimpulan,byk kan mengulang membuat maths.itu yg saye/aku/kite buat lah.ok jer teknik nih. ni just nak tambah, nape kite boleh igt chorus some lyrics tuh eh?
lepas buat maths kene senyum !!!hehehe =)

p/s:sorry ler TERcomment panjang lak.

bpboyz said...

kite bleh igt chorus tuh sbb chorus tuh kan slalu berulang. so bg manusia biase nih, bende yg berulang ni senang masuk dlm pale..hehehe.

teknik mengulang dgn keazaman tu lak, kite buat lah soklan tuh dgn azam tak nak salah pada tempat same n tak salah langsung. kalau dah tak salah langsung kite berazam lak carik jalan short cut kalau ade.

tu jer..eh tp ni bg aku lah tau. setakat ni aku buat ni ok jer.klu ko nk try, try lah. klu menjadi bg tau aku eh...hehehe.terima kasih kembali. good luck aish!